articol blog TVA

Analiza: Ce trebuie sa stii despre cele mai frecvente greseli din declaratiile de TVA

Data: 22 Mar 2010, postat in: TVA de catre ANDREEA

De-a lungul timpului fiecare dintre noi s-a confruntat intr-o mai mica sau mai mare masura cu obligatia de depune declaratii in scopuri fiscale. Am invatat prin propria experienta cum trebuie sa procedam. In continuare ne vom indrepta atentia si vom analiza cele mai frecvente greseli intalnite la intocmirea declaratiilor.

Spre exemplu, in cadrul CFO’s International Conference organizata in perioada 16 – 17 martie 2010 la Bucuresti, doamna Carmen Rusmir, CEO, Zoppas Industries Romania spunea ca in compania pe care o conduce se depun anual 138 de declaratii fiscale. Si dintre acestea, aproximativ 30 de declaratii se depun pentru scopuri de TVA.

Nu e de mirare deci, ca majoritatea greselilor sunt regasite de catre inspectorii fiscali in declaratiile de TVA. De altfel, domnul Andrei Haas - directorul Directiei Generale Mari Contribuabili din ANAF, declara in cadrul aceluiasi eveniment ca 70 dintre cele 170 de deconturi de TVA cu sume negative cu optiune de rambursare depuse de marii contribuabili in luna februarie a acestui an contineau greseli de intocmire.

Iata principalele aspecte care trebuie avute in vedere pentru a evita cea mai mare parte a erorilor.

Erori de preluare

Multe dintre greselile regasite in declaratiile de TVA, si mai ales, in decontul de TVA, pleaca de la preluarea eronata a sumelor din jurnalele de cumparari si vanzari. Aceasta situatie poate aparea din cauza faptului ca jurnalele, de multe ori, nu sunt intocmite astfel incat sa permita identificarea elementelor prevazute de Normele de aplicare a Codului Fiscal la pct. 79 alin. (2). Astfel acest lucru ingreuneaza intocmirea corecta a deconturilor de TVA.

Va reamintim ca incepand cu 1 ianuarie 2007 jurnalul de vanzari si cel de cumparari nu mai au formate standard, ci pot fi intocmite in orice forma conform specificului activitatii.

De asemenea, situatia prezentata anterior poate fi cauzata de simpla eroare umana. Spre exemplu, este frecvent intalnita preluarea eronata in decontul de TVA a livrarilor taxabile cu cota de 19% la randurile pentru cota de 9%, respectiv 5%. Similar se intampla si in cazul achizitiilor, respectiv, sunt preluate eronat din jurnalele de cumparari achizitiile de bunuri si de servicii pentru care se aplica masurile de simplificare la Rd. 7 din decont in loc de Rd. 12.

Astfel de erori de transcriere, cum sunt: preluarea eronata a sumelor din jurnale, inversarea unor cifre din sumele trecute in decont, preluarea eronata a datelor din decontul perioadei fiscale anterioare (de exemplu: declararea eronata a soldului de plata din decontul perioadei fiscale anterioare) reprezinta erori materiale. Procedura de corectare a acestor erori, fie din proprie initiativa, fie la solicitarea organelor fiscale este reglementata prin Ordinul Ministrului Economiei si Finantelor nr. 179/2007 pentru aprobarea Instructiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxa pe valoarea adaugata.

O alta eroare materiala intalnita frecvent in deconturile de TVA depuse de societatile din Romania o reprezinta preluarea soldului sumei negative de TVA din perioada anterioara solicitata la rambursare.

Nu in ultimul rand, o alta greseala de preluare regasita intr-un numar important de declaratii consta in nepreluarea soldului TVA de plata din perioada precedenta neachitata pana la data depunerii.

Nerespectarea corelatiilor - Decont 300 TVA

Multe dintre erorile frecvente de intocmire a deconturilor de TVA provin din nerespectarea corelatiilor intre unele dintre randurile acestei declaratii. In cele ce urmeaza, vom explica pe scurt o parte dintre aceste corelatii.

Astfel, asa cum este mentionat chiar si in formularul de decont din cadrul programului de declaratii fiscale pus la dispozitie pe site-ul ANAF, randul 5 „Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:” si randul 17 „Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:” sunt randuri pereche. Cu alte cuvinte, pentru a respecta corelatiile, suma inscrisa in decontul de TVA la randul 5 trebuie sa corespunda sumei inscrisa la randul 17.

Aceeasi corelatie este valabila si intre randul 7 „Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6 si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:” si randul 19 „Achizitii de bunuri, altele decat cele de la rd. 5 si 6 si achizitii de servicii pentru care beneficiarul din Romania este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:”.

De asemenea, o alta corelatie exista intre randul 25 „Total taxa deductibila” si randul 26 „Sub-total taxa dedusa cf. Art 145 si 145^1 sau 147 si 145^1”. Mai concret, suma inscrisa la randul 26 trebuie sa fie mai mica, sau cel mult egala cu aceea aferenta randului 25.

Erori provenite din contabilitate

Nu numai erori de preluare sau de necorelare apar in deconturile de TVA depuse de societatile din Romania. Multe dintre erorile regasite de autoritati pe parcursul inspectiilor fiscale sunt cauzate de efectuarea de inregistrari contabile dupa depunerea decontului cu optiune de rambursare a soldului sumei negative de TVA. Aceste inregistrari conduc la diminuarea in balanta de verificare a sumei negative de TVA fata de cea solicitata la rambursare prin decont.

De asemenea, exista situatii in care se diminueaza soldul contului 4424 „TVA de rambursat“ din balanta de verificare fata de valoarea TVA de rambursat din evidenta fiscala (fisa pe platitor), urmare a inregistrarii in contabilitate a compensarilor din TVA de rambursat a altor impozite si taxe, anterior efectuarii compensarilor in Trezorerie.

Nerespectarea corelatiilor intre declaratii: Declaratia 390 - Decont 300 TVA

Nu in ultimul rand, este bine sa aveti in vedere ca trebuie respectate o serie de corelatii nu numai in cadrul aceleiasi declaratii, dar si intre declaratii.

Astfel, suma livrarilor intracomunitare din declaratia recapitulativa 390 trebuie sa corespunda cu suma inscrisa pe randul 1 “Livrari intracomunitare de bunuri scutite cf. art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal” din decontul de TVA.

De asemenea, suma inscrisa pe randul 5 “Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care:” din decontul de TVA trebuie sa se regaseasca in suma achizitiilor intracomunitare raportate in declaratia 390.

O noua regula de corelare aparuta incepand cu 1 ianuarie 2010 are in vedere egalitatea dintre suma reprezentand prestarile intracomunitare de servicii din aceeasi declaratie recapitulativa 390 care trebuie sa corespunda cu suma inscrisa pe randul 3.1 “Prestari de servicii intracomunitare care nu beneficiaza de scutire in statul membru in care taxa este datorata” din decontul de TVA.

Similar, valoarea inscrisa la randul 7.1 “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA” din decontul de TVA se va regasi in sectiunea achizitiilor intracomunitare de servicii declarate in declaratia 390.

 

Persoanele interesate de acest articol au mai citit si:

SPETA REZOLVATA iTAX (IMAGINI)